Udstyr

Mikrofoner til computeren

Der er mange måder at optage god lyd på i skolen. Én af dem er at bruge en mikrofon direkte i computeren, så eleverne f.eks. kan bruge et grupperlokale på skolen som lydstudie.

Til det findes der hav forskellige modeller. Jeg har selv god erfaring med Samson Q2 og vil her også præsentere en anden oplagt model til formålet, nemlig Røde NT-USB mini.

Samson Q2 er en helt simpel, holdbar mikrofon. Den kan både tilsluttes en conputer med alm. USB og den kan tilsluttes f.eks. en Rødecaster Pro med XLR-stik, som en ekstra studiemikrofon. Med den kan der snildt sidde to - tre elever ved siden af hinanden og optage podcast. Den koster ca. 850 kr.

Røde NT-USB mini er en rigtig fin lille USB-mkrofon, som kan optage flere elever af gangen og som har let adgang til justering af input. En stor. Jeg har ikke personligt så meget erfaring med denne mikrofon. Den kan lånes på CFU, hvis du har på en skole i CFU Absalon området.

Mikrofoner til telefonen

Den indbyggede mikrofon i nyere telefoner er faktisk rigtig god og kan bruges direkte til optagelser. Her er det vigtigt at kilden der optages er ret tæt på telefonen, hvis det skal blive nogenlunde lyd. Problemet med at bruge telefonens indbyggede mikrofon er to ting.

1) Den er meget vindfølsom, så så snart det er udenfor kommer den hurtigt til kort.

2) Lyden er brugbar, men ikke rigtig god, så hvis man stiller høje krav til lydkvaliteten, vil man ikke være rigtig tilfreds.

Det giver så den udfordring, at mange mikrofoner har jackstik eller USB-A stik, og det har  telefoner ikke. Derfor står vi med iPhones med lightningstik og Androidtelefoner med USB-C stik. Det findes der naturligvis diverse mikrofoner til, men i en skolesammenhæng bliver det bøvlet og dyrt med mange forskellige mikrofoner og adaptere.

Jeg har testet og har fået erfaring med et par trådløse løsninger til telefonen, hvilket giver en lang række fordele.

Der er selvfølgelig også en ulempe.  Prisen - det er forholdsvist dyrt udstyr at investere i.

Hollylands trådløse mikrofonsæt er det lidt billigere alternativ. Det har den klare fordel, at der følger en kasse med både opbevaring og opladning med. De tilhørende lavalier (knaphulsmikrofoner) er også billigere end alternativet fra Røde.

Opsætningen er simpel og kræver ingen særlig viden om teknologien.

Jeg vurderer at lyden er næsten lige så god som Røde Wireless Go, men ikke helt på samme niveau.

Ca. priser

Hollyland - sæt med 2 mikrofoner og ladekasse: til omkring 1800,-

Lavalier knapkulsmikrofon: 175,-

I dette sæt følger der også vindhætter, hvilket er en kæmpe fordel.

Jeg har været glad for at bruge mikrofonerne i skolen. De tænder og forbinder sig til hiananden, så snart de tages ud af kassen. De holder strøm rigtig godt - efter flere ugers brug, er der stadig næsten fuld strøm på ladekassen. Der medfølger stik til både Andriod og iPhone.

Røde Wireless Go II er nogle rigtig gode trådløse mikrofoner, som jeg umiddelbart vil vurdere har den bedste lyd af dem jeg har testet. til gengæld har de nogle andre ulemper.

Opsætningen er simpel - de tændes og tilsluttes og så er de klar til optagelse.

Ca. priser

Hvis man skal have sættet med opladeboks, knaphulmikrofoner og diverse kabler bliver det mere end 3500,-, da opladeboksen ikke følger med som standard.

Jeg har selv brugt Røde Wireless Go til skoleproduktioner i mange år, og været rigtig glad for det. Dog uden den dyre opladeboks, hvilket betyder , at der skal bruges en del ledninger og bøvl i den sammenhæng. Derfor er de heller aldrig blevet en naturlig del af elevernes video- og lydproduktioner.

Husk at købe holder til telefonen. Når der bruges ekstern mikrofon til telefonen, skal der bruges en telefon holder, så den del der er kpblet til telefonen, har et sted at sidde fast på. Desuden giver det mulighed for at bruge stativ, eller give et bedre hold i telefonen, hvis der skal filmes. Til podcastproduktion betyder det mindre. På min skole har vi vlagt at købe disse rigtig gode Shoulderpod-modeller, som er holdbare og passer til alle telefoner.

Transportable optagere

Hvis man vil optage god lyd, og helst ikke vil have elevernes telefoner i brug, er der mange gode alternativer. På VIA CFU har jeg valgt at købe denne udmærkede og forholdsvist billige model (ca. 800 kr.) Se min vejledning her.

Podcaststudie på skolen

Flere og flere skoler laver podcaststudier til eleverne. Det kan jeg godt forstå, for det er et godt rum for eleverne at arbejde i, og det kan bruges af de fleste fag og af alle årgange. På den første video her, fortæller Søren og jeg lidt om, hvad man kan tage med i sine overvejelser omkring det at lave lydstudie på skolen. I den næste video, viser jeg hvordan eleverne kan bruges studiet på Marienhoffskolen med deres Chromebook.

Blogindlæg

bloggen kan du finde et indlæg om grej til undervisningsbrug - der skriver jeg lidt mere om indholdet i videoen herunder.

Studieudstyr på skolen